När en ung vattenbändare, vid namn Katara och hennes bror Sokka är ute och fiskar efter föda runt deras hem vid Sydpolen så ser dom ett stort isberg med en pojke inuti.
Vatten, Jord, Eld och Luft. En gång i tiden rådde det fred mellan världens fyra länder. Då uppehöll Avataren, de fyra elementens mästare, freden mellan stammarna. När han en dag försvann attackerade Eldlandet de övriga tre rikena. Nu, hundra år senare är det upp till den unga Aang, den nya Avataren, att bemästra elementen och återinföra fred och balans i världen.
När en ung vattenbändare, vid namn Katara och hennes bror Sokka är ute och fiskar efter föda runt deras hem vid Sydpolen så ser dom ett stort isberg med en pojke inuti.
Efter att Aang av misstag utlöst en Eldnationsfälla, blir han bannlyst från Sydpolen. Kort efter att prins Zuko attackerar södra Vattenfolket för att fånga Avataren, återvänder Aang och ger upp för att rädda Vattenfolket.
Aang är ivrig att få visa Sokka och Katara Lufttemplet där han växte upp. Men vid ankomsten, blir det uppenbart att templet inte alls är som Aang mindes det.
Som en av Aangs små omvägar, är gänget på väg mot ön Kyoshi. Men de blir snart varse att stadsbefolkningen inte alls litar på främlingar. Hur som helst, när Aang visar dem att han är Avataren blir dem behandlade som hedersgäster.
Aang tar med Katara och Sokka till en favoritplats dit han brukade gå för 100 år sedan, Jordrikets stad Omashu. Men när de bryter mot lagen förs dem till kungen för att få sitt straff.
Ungarna kommer till en stad i Jordnationen som är ockuperad av Eldnationen. Men kommer Kataras försök att inspirera det förtryckta folket hjälpa dem eller skada dem?
Aang, Katara och Sokka anländer till en stad som terroriseras av en mystisk kraft från andevärlden. Aang vet inte hur han ska hjälpa människorna, och upptäcker att han har mycket att lära sig om hur det är att vara Avataren.
Under vintersolståndet måste Aang nå ett Eldnationstempel, medan han slingrar sig ifrån prins Zuko, kommendör Zhao och Eldsmännen som vaktar det.
Efter att Katara försökt lära Aang vattenbändning vill hon desperat förbättra sin förmåga.
När de reser mot Nordpolen blir gänget nästan fångade av Eldnationen.
När Aang och vännerna kommer till randen av en stor ravin, ombeds de att hjälpa två grupper med flyktingar över densamma.
En kraftfull storm tvingar fram smärtfulla minnen från det förgångna - och utsätter alla nuvarande för fara.
Efter att Sokka och Katara blivit sjuka på grund av stormen, hittar Aang ett botemedel och upptäcker att han behöver frusna grodor för att göra dem friska.
Aang, Katara och Sokka upptäcker en by med människor som alla är beroende av en spåkvinna i deras vardagsliv - men de är så beroende att de är som blinda inför den ofrånkomliga faran de svävar i.
Aang känner sig osäker när Katara och Sokka hittar något som påminner dem om sitt hem. Då Aang är rädd att hans vänner kanske lämnar honom, gömmer han ett viktigt meddelande vilket bara ställer till problem.
Aang försöker hitta en Eldbändningsmästare som kan undervisa honom, medan Katara upptäcker att hon besitter en speciell kraft.
Efter att ha hört rykten om överlevande Luftbändare, reser ungarna till det norra Lufttemplet för att undersöka det. Det de hittar där kan uttalas katastrof för alla Eldnationens fiender.
Ungarna kommer fram till det norra Lufttemplet, och Aang och Katara letar efter en vattenbändningsmästare medan Sokka faller för en prinsessa. Under tiden planerar Zhao en attack, och Zuko måste komma på ett sätt att fortsätta sin jakt på Avataren.
Det norra Vattenfolket förbereder sig för en attack av amiral Zhaos Eldflotta. I stridens hetta kämpar Aang för att försvara staden, men undrar om det inte finns något bättre sätt att använda sin Avatarförmåga.
Zhaos invasion bryter igenom det norra Vattenfolkets yttre försvarslinje, och han avslöjar en djävulsk plan.
Aang och gänget träffar en general från Jordkungariket som vill använda Aangs "Avatartillstånd" som ett vapen för att besegra Eldnationen. Men att hamna i "Avatartillståndet" med vilja, är mycket svårare än Aang trott.
På vägen till Omashu träffar ungarna en grupp nomader, som visar dem en genväg genom "De två älskandes grotta".
Aang ska lära sig Jordbändning av kung Bumi i Omashu. Det blir en chock att staden är i Eldnationens händer. Trots faran går Aang dit för att leta efter kung Bumi.
När ungarna hamnar i ett mystiskt träsk framträder det de fruktar, och Aang lär sig om att ha "kontakt med Jorden" av en osannolik lärare.
Aang måste reda ut en våg av anti-Avatarkänslor, och måste förlikas med något han gjort i det förflutna.
I jakt efter en Jordbändningslärare åt Aang går ungarna till en hemlig Jordbändningsturnering. Där träffar de Toph som är en blind, men kraftfull, Jordbändare.
Zuko reser utan Iroh och vandrar ensam in i en stad i Jordriket där han lär känna en pojke som bor där. Under tiden jagas Zuko av minnen från sin egen ungdom.
När ungarna obarmhärtigt jagas av en mystisk maskin, gör deras utmattning att de går varandra på nerverna.
Aang kämpar med en sten när han försöker lära sig Jordbändning, och undrar om problemet ligger hos honom eller hos läraren. Under tiden hamnar Sokka i en knipa.
En professor för ungarna till ett andligt bibliotek mitt ute i öknen, där Sokka hoppas upptäcka kraftfulla hemligheter som kan användas mot Eldnationen.
Aang letar efter Appa medan Katara kämpar för att alla ska hålla ihop och överleva i den väldiga öknen. Iroh och Zuko söker hjälp från en hemlig, gammal förening.
Gänget samlas kring kartan för att diskutera åt vilket håll de ska gå - genom Ormpassagen verkar vara den kortaste vägen.
Aang upptäcker ett hemligt supervapen, som Eldnationen riktar rätt mot Ba Sing Se och måste stoppa det innan det förstör den väldiga mur som skyddar staden mot invasion.
När Aang och ungarna anländer till Ba Sing Se för att träffa Jordkungen vill mystiska krafter stoppa dem. Jet försöker bevisa att Zuko och Iroh tillhör Eldnationen.
En serie korta berättelser belyser olika karaktärer och deras individuella äventyr i staden. Historier om Katara och Toph, Iroh, Sokka, Aang, Zuko och Momo.
I det här avsnittet går vi tillbaka till ögonblicket när Appa stals. Vi får exakt reda på vad som hände, var han höll hus hela tiden samt var han är nu.
Medan de letar efter Appa, stöter ungarna på Jet, men är oense om de kan lita på honom eller inte. Under tiden letar Zuko också efter Appa.
Ungarna kämpar mot Dai Lin, Long Feng medan de försöker visa stadens stora konspiration för Jordkungen. Zuko skadas allvarligt och får feberaktiga drömmar.
Aang börjar få kontroll över Avatartillståndet, tack vare Guru Pathik vid det östra Lufttemplet. Sokka återförenas med sin far.
Aang ser att Katara är i fara, och Aang, Sokka och Toph skyndar tillbaks till Ba Sing Se för att rädda henne. De träffar Iroh som ber om deras hjälp för att rädda Zuko.
Efter att Aang råkat ut för flera skador i slutet av säsong 2, så vaknar han upp ombord på Eldnationens skepp. Samtidigt är Zuko på väg hem.
För att lättare kunna gömma sig bland invånarna i Eldnationen så börjar Aang på en lokal skola. Där får han ett värdefullt perspektiv av Eldnationen samtidigt som han återigen får njuta av att vara barn för första gången sedan han blev medveten av sitt öde. Samtidigt så börjar Zuko bli mer och mer paranoid över Avatarens falska bortgång och bestämmer sig för att konfrontera sin fängslade farbror.
När gänget kommer till en lidande fiskeby, så dyker det upp en mystisk ande som hjälper byborna.
När Sokka känner att han inte bidrar tillräckligt till gruppen, så söker han sig till en mystisk mästare för att lära sig mer om svärdet.
Zuko, Azula, Mai och Ty Lee åker på semester till Lo och Lis sommarhus, där de lär sig mycket om sig själva och om varandra.
Aang och Zuko ger sig ut på var sitt parallellt äventyr som ger dem insikt i förfädernas förflutna, men hur påverkar Roku och Sozins äventyr dem nu?
Toph upptäcker ett snabbt sätt att tjäna pengar på, men Katara går inte med på det. Sprickan mellan dem får katastrofala konsekvenser.
Vid halloween råkar gänget ut för ett konstigt försvinnande i en spökstad. Där lär den gamla Hama Katara ut några hemliga vattenbändar-tekniker.
På kvällen vid förmörkelsen tar Aangs farhågor makten över honom. Hans drömmar blir till mardrömmar och snart kan han inte skilja mellan dröm och verklighet.
Det är den svarta solens dag och gänget träffas med invasionskraft. Äntligen har dagen kommit och Aang är redo att ge sig på eldfursten.
Förmörkelsen har börjat och gänget har bara några få minuter på sig att ta sig in i en underjordisk bunker och hitta och befria Ozai.
Gänget lämnar eldnationen, förödmjukade och besvärade över den misslyckade invasionen. De ger sig av mot det västra lufttemplet.
Aang är redo att börja träna eldbändning. Hur som helst, när Zuko försöker lära honom, så inser han att han har förlorat all sin eldbändarkraft.
Sokka och Zuko bryter sig in i Eldnationens mest bevakade och säkra fängelse för att rädda Hakoda. De utarbetar en plan när hon inte är där, men andra fångar förstör.
Rymningen från förra avsnittet fortsätter. Sokka, Hakoda, Zuko och Suki skapar en ny rymningsplan, men det blir komplicerat när prinsessan Azula kommer dit.
Katara och Zuko reser iväg tillsammans för att hitta den som är ansvarig för Kataras mammas död. Kya dödades i en raid med södra vattenfolket.
Gänget går på teater för att se en föreställning som handlar om dem själva, men de är inte nöjda med produktionen och den slarviga porträtteringen av dem.
Aang får reda på att Ozai tänker bränna ner Jordriket med hjälp av en luftskeppsflotta. Han försvinner under kvällen efter att ha gått i sömnen på en mystisk ö.
Gänget hittar Iroh tack vare June. Iroh föreslår att Zuko, med Kataras hjälp, utmanar Azula om positionen som eldfurste. De andra ska stoppa luftskeppsflottan.
Sokka, Toph och Suki börjar förstöra luftskeppsflottan. Aang kämpar mot Ozai, men blir snart övermannad på grund av sin motvilja inför att döda honom.
Katara besegrar till sist Azula genom att fånga henne i is och bota Zuko. Sokka, Toph och Suki förstör luftskeppsflottan.
Avatar: The Last Airbender
Release 2005-02-21
USA