När ett kålhuvud av misstag rullar ut på fältet startar det en fotbollsmatch.
Shaun, Bitzer, bonden och resten av flocken är tillbaka för en helt ny hög av avsnitt! De får sällskap av ett gäng nya besökare; rockstjärnor, förrymda fångar och besvärliga mullvader för att nämna några. Även några igelkottar tittar in för att försöka få en god natts sömn. Det hyllade bolaget Aardman (”Wallace & Gromit”, ”Flykten från hönsgården”) ligger bakom denna leranimerade serie.
När ett kålhuvud av misstag rullar ut på fältet startar det en fotbollsmatch.
När det är dags att bada är varmvattnet slut i poolen. Fåren hämtar från huset till Bitzers förskräckelse.
Shirley har blivit större än vanligt, så Shaun lägger upp ett träningsprogram.
Timmy, den lilla lammet, är förtvivlat när bonden tar hans favoritleksak. Kan Shaun och kompisar få tillbaka den?
De odrägliga grisarna har tagit alla äpplen och låter inte fåren få ett enda - men de räknade inte med Shaun!
Bonden slappnar av med måleri, men när han tar en paus vill flocken inspektera verket.
Geten äter vad som helst, inklusive fårens gräs - medan de skräckslagna ser på!
Får får inte beställa pizza, eller? Ingen berättade det för Shaun och hans kompisar, så de tar fågelskrämmans kläder och åker in till stan.
Ett upptåg från grisarna får tjuren att se rött.
Shaun hittar bondens gamla skivor och ställer till med fest, men grisarna lägger sig i.
Vad kan vara roligare än en drake på en blåsig dag? Ingenting, om Shaun och hans kompisar får bestämma.
Efter en skräckfilm på TV går Timmy in i huset. Panik bryter ut när Shaun skall hämta honom.
Nästan alla fåren tar bussen till tivoli. Shaun och Shirley måste övertyga bonden om att flocken är ute på bete.
Bonden skall klippa fåren men det verkar inte som han har rätt färdigheter.
När Bitzer får i uppdrag att söka rätt på en förlorad kamera har Shaun redan kommit långt med fotograferandet.
Shaun måste rädda Timmy från en närliggande cirkus.
Bitzer blir kär i en tik och missar helt vad fåren hittar på.
Shaun kämpar för att bli av med en objuden gäst.
Ett gäng bin gör livet surt för flocken.
Konstiga ljud skrämmer flocken. Shaun går för att undersöka...
Bonden kastar ut sin trollerilåda, Shaun sätter upp en show, och fåren börjar försvinna!
Några nykläckta kycklingar tror att Shaun är deras mamma.
Bondens torkställning blir en karusell - tvätten blir smutsig och fåren måste tvätta allt innan bonden kommer tillbaka igen.
När en mystisk rymdfarkost kraschar på gården hjälper Shaun och gänget den lilla gröna passageraren att komma upp i luften igen.
Bitzer tar hand om Bonden som är sjuk. Shaun får ta över sysslorna på gården - med mindre lyckat resultat.
Shaun tar på sig tandläkarrollen när Bitzer har tandvärk. Kommer tandféen ge Bitzer en slant för tanden?
Bondens nylagda cement får inte vara ifred - vare sig från får eller hundar.
Shirley får hicka genom att dricka av Bitzers saft, men Shaun provar olika kurer.
Det är stekhett, men den solande bonden är i vägen när fåren vill svalka sig.
Det är en lugn natt på gården tills Shaun börjar gå i sömnen. Flocken kan inte motstå sin naturliga instinkt att följa efter, och snart är det kalabalik.
Hagen är ostädad och Bitzer får i uppdrag att snygga till. Att ta hjälp av fåren kanske inte är den bästa lösningen...
När bondens brorsdotter kommer på besök upptäcker Shaun och Bitzer snart att hon inte är så söt och bedårande som hon verkar.
Fåren får sällskap i hagen av en ovänlig tältare.
Bonden skaffar sig en robothund som inte uppskattas av fåren.
Traktorn verkar vara redo för skrothögen och bonden önskar han hade råd att köpa en ny. Så fåren piffar upp den...
Bitzer klistrar ihop bondens trasiga glasögon - men när flocken får sina hovar på klistret börjar saker bli väldigt klibbiga.
När Shaun och Bitzer får tag i en metalldetektor upptäckter de ett metalliskt hot bakom häcken.
Shirleys snarkande håller flocken vaken, så Shaun bestämmer sig för att det enda sättet att få en god natts sömn är att få ut henne ur ladan.
Två utomjordiska barn ställer till med problem en natt. Kan Shaun och Bitzer stoppa dem innan de väcker bonden?
Bonden vill göra ved av trädet i Shauns hage. Fåren måste göra allt för att rädda sitt älskade träd.
När Shaun klär ut sig till bonden kan han plötsligt bestämma över Bitzer, så han bestämmer sig för att anordna en fest. Allt går enligt plan tills den riktiga bonden dyker upp…
Flocken kapar en väglinje-målningsmaskin och orsakar kaos samtidigt som de gör stora konstverk i området. Undrar om bonden kommer att uppskatta deras konst?
När fårens stabila ladutak går sönder läcker regnet in. Fåren försöker hitta torr mark men den enda platsen de hittar är grisastian som grisarna fiser i när de sover.
När en motvillig Timmy försöker undvika bad och flyr får han en fjäder fäst vid sin svans. Det är upp till flocken för att fånga det studsande babyfåret och återföra honom till badkaret innan han förstör gården.
Bonden försöker lära sig att dansa med Pidsley som danspartner. Musiken irriterar fåren så mycket att Shaun bestämmer sig för att stoppa dem.
Bonden hittar sina gamla golfklubbor, slår lite bollar och får ryggskott på köpet. Shaun tar tillfället i akt att lära sig spela golf, samtidigt som Bitzer tvingas ta hand om sin skadade husse i huset.
Bonden gör sig redo för en dejt och vill se så bra ut som möjligt, så det är dags att damma av den älskade peruken. Shaun kan inte motstå att prova peruken, men blir av med den när han visar upp den för flocken. Nu blir det bråttom när Shaun och Bitzer försök att återställa peruken till bondens stora kväll.
Fåren hittar en säckpipa på soptippen som de tror är en sjuk emu. De försöker få den frisk innan de släpper tillbaka den i naturen igen.
Timmy äter en tomat som blivit gödd med Miracle-Grow gödningsmedel, och blir fårens King Kong. Shaun måste hålla det jättelika barnet utom synhåll samtidigt som man försöker lista ut hur man kan återföra honom till normal storlek.
Bonden lyckas låsa sig ute klädd i sin pyjamas. Han övernattar i ladan men hans högljudda snarkande gör flocken tokig. Shaun försöker få in honom i huset igen utan att väcka honom.
En naturdokumentär inspirerar katten Pidsley att spela flocken ett spratt genom att klä ut sig som en leopard. Shaun är övertygad om att det finns en enorm best som springer omkring och kokar ihop en plan för att fånga den.
Shaun har sönder bondens glasögon och han och Bitzer har händerna fulla när de försöker hindra honom från att ha olyckor på bondgården.
Bonden ger Bitzer en hemsk ny hatt. Bitzer är mycket upprörd då han älskade sin gamla hatt. Flocken försöker muntra upp honom med ett urval av flotta alternativa huvudbonader.
Bonden terroriseras när en söt mus dyker upp i bondgården och katten Pidsley beordras att ta hand om gnagaren. När musen gömmer sig i Shauns päls övertygar flocken honom att skydda deras nya vän från den hänsynslösa katten.
Bonden försöker imponera på sin nya dejt genom att laga en romantisk middag. Tyvärr kan bonden inte laga mat och Bitzer är en värdelös hovmästare. Kan Shaun och flocken rädda dagen när de tar över matlagningen bakom kulisserna?
Allt måste säljas när bonden ställer upp ett bås vid sidan av vägen och låter Bitzer sköta det. Den lata vallhunden tröttnar snart och ger Shaun jobbet. Han visar sig vara en mycket bättre säljare än Bitzer och flocken är bara alltför glada att haka på och säljer nästan allt bonden äger och har.
Bonden håller en flott fest på sin födelsedag. När Bitzer blir av med alla inbjudningar räddar Shaun dagen igen. Förklädd i sina egna geniala kostymer hoppar fåren in som gäster och har jättekul. Men kan de lura bonden att tro att han är omgiven av sina vänner?
Två klantiga utomjordiska vetenskapsmän transporter katten Pidsley och Shaun ombord på sitt flygande tefat. Tyvärr råkar utomjordingarna byta djurens hjärnor med varandra. Shaun och Pidsley dumpas tillbaka på jorden, utan att inse att de är i fel kroppar - vilket leder till stor förvirring runt gården innan utomjordingarna återvänder för att rätta till sitt misstag.
Shaun blir kär när en smutsigt nytt får hamnar i flocken. Efter ett dopp visar nykomlingen sig vara ganska attraktiv och Shaun genast faller hals över huvud för henne. Medan Bitzer ger sig ut för att hitta hennes rättmätiga ägare roas flocken av Shauns romantiska upptåg.
Bitzers hundkoja förstörs när bondens traktorn kraschar in i den och den sluga hunden hoppas bonden kommer att ersätta den med en ny lyxmodell. Men när han ser sin husses klumpiga försök att bygga en ny hundkoja blir Bitzer så förskräckt att han packar sina väskor och rymmer hemifrån. Shaun hoppas kunna locka tillbaka Bitzer med hans drömkoja.
Bonden får Bitzer för att hjälpa honom renovera en gammal båt, men så fort han vänder ryggen till förvandlar fåren och grisarna renoveringen till ett våghalsigt sjörövarspel.
En ballongfarare landar i fårens hage. Shaun och hans vänner fascineras av varmluftsballongen och tar oavsiktligt till skyarna. Nere på marken gör en allt mer desperat Bitzer allt för att få ner fåren på ett säkert sätt.
Tuppen saknas och ingen kan väcka bondgården. När Shaun upptäcker att tuppen har kidnappats av den giriga räven ger han sig av med Bitzer på en våghalsig räddningsaktion. Kommer de att få tuppen tillbaka i tid för att väcka upp resten av bondgården?
Bitzer tror att Farmer planerar att ersätta honom, så Shaun hjälper till att träna sin vän i form. Tyvärr går Bitzer helt över styr med sitt träningsprogram och börjar driva gården med militärprecision.
Bonden har börjat skulptera och råkar tappar en stor stenplatta på Timmys nalle. Shaun och flocken måste kämpa för att lyfta det tunga blocket och rädda den värdefulla leksaken.
När Bitzer skadar sin fot och inte kan arbeta väljer bonden att låta grisarna ta över hans jobb. De maktgalna grisarna tar tillfället i akt att förvandla bondgården till ett grisparadis - på fåren bekostnad. Bitzer försöker förgäves att varna sin husse om vad som händer bakom ryggen på honom, men det är Shaun som kliver in och återställer ordningen.
När han försöker hämta sin boll faller Bitzer ner i en lerig damm. När Shaun ser en stor, slafsig sak klafsa sig över fältet, är han övertygad om att de håller på att attackeras av ett träskmonster.
Efter att blivit täckta av sot blir två oturliga ankor misstagna för ett par sällsynta afrikanska zebraänder. Bonden ser ett sätt att tjäna pengar och förvandlar Shauns fält till ett exotiskt ankreservat, som han glatt öppnar för allmänheten. Shaun uppskattar inte att bli av med sitt gräsfält och bestämmer sig för att avslöja bedrägeriet.
Bitzer förlorar sin älskade visselpipa och provar att ersätta den med en trumpet. Det dröjer inte länge förrän trumpetens kraft stiger honom åt huvudet och hans fanfarer och trumpetsolon gör flocken tokig.
När Timmy kör iväg med bondens splitternya fyrhjuling måste Shaun, Bitzer och flocken jaga ikapp honom. Snart är hälften av alla djur på bondgården med i jakten. Kan fåren rädda Timmy och lämna tillbaka fyrhjulingen innan bonden får reda på att den är borta?
En skata har byggt bo i det stora trädet och orsakar kaos genom att stjäla allt runt omkring gården. Skatboet börjar snart fyllas med byte och Shaun måste komma på ett sätt att överlista den tjuvaktiga fågeln.
När bonden har en utekväll smyger fåren in i bondhuset för att festa.
Gården är fläckfri och alla gör sitt bästa när den fruktade bondgårdsinspektören kommer på ett besök.
I ett försök att hjälpa Shirley förflytta sig omkring på gården sätter Shaun hjul på henne.
En räv kommer till bondgården och förklär sig själv som en stilig bagge för att nästla in sig i flocken.
Fåren har kul med bonden nya biljardbord.
Bonden får en enorm elräkning och bestämmer sig för att bygga ett eget vindkraftverk för att driva bondgården.
Bitzer har blivit förkyld och bonden bestämmer sig för att stoppa om honom inne i huset för att återhämta sig.
Shaun och hans kamrater vaknar för att finna bondgården täckt av snö!
Fåren får veta att bonden kommer att spendera julafton ensam, så djuren dekorerar bondgården för att ge honom en magisk stund.
It's breakfast time and The Farmer discovers he has no fresh milk for his morning cup of tea. He sets off in great haste, only to become ensnared in a 'rush hour' traffic jam. Shaun and The Flock are too impatient to wait for breakfast and take matters into their own hands.
The farmer wins a coconut from a carnival. Shaun and Bitzer get their hands on it and attempt to crack it open.
The farmer enters a shepherd contest to try and earn a trophy.
Window-cleaning proves to be a lot harder than it's thought to be for Shaun and Bitzer.
Graffitti is appearing around the farm, and The Farmer has given Bitzer the job of removing the painted artwork.
A crow in the barn prevents Shaun and the flock from sleeping.
After Shaun is caught eating cakes, an engineer arrives. Shaun thinks he's after him, so he goes into hiding.
Shaun quits baaing but goes quacking today.
Shaun goes on a secret mission today to retrieve his football from farmer's home.
The farmer hires two builders to change the barn into his own dream house.
Tensions are high during a game of rounders.
Bitzer discovers Shaun watching old home movies in the barn.
Shaun and the Flock help Bitzer discover hidden treasure.
Shaun decides he wants to have a go at skateboarding and sets about building a skatepark.
The Farmer plays the piano and tortures everyone with his musical inability.
Shaun is accidentally cut out of the Farmer's family photo.
It's a scorching hot day on the farm and the Flock need to cool off. When Bitzer discovers the Sheep Dip is out of action the Flock have to come up with another plan. Meanwhile, the Farmer has his own ideas for cooling off, which don't impress Bitzer at all.
The Farmer has a thrilling new hobby - however it's not as easy as it looks! When the Farmer gets stuck in a tree Bitzer comes to his rescue, leaving Shaun and the Flock to get to grips with the airborne contraption.
It's bedtime for Timmy but he's overtired and his Mum can't get him to sleep. Nothing seems to calm him until Shaun accidentally makes a shadow puppet on the wall. Eureka! They put on a puppet show to help Timmy get to sleep. As the drama unfolds the audience see more than they bargained for.
It's a beautiful day and Shaun, Bitzer and Timmy are enjoying a picnic, when an unexpected guest arrives and spoils the peace. Forced into hiding the trio find ways to entertain themselves, until they have to brave up and face their fear.
The flock divert an ice cream van into their field.
Shaun's old friend the Alien drops by for a loo break.
It is Timmy's birthday and the flock thrown him a party.
Shaun dreams of a life in the fast-lane.
The Farmer is very excited by his new purchase – a 3D TV.
Shaun, Bitzer and the flock decide to give the Farmer a wash.
Bitzer is left in charge of decorating and calls on the flock for help.
The Farmer's niece has come to visit, bringing her a precious pet rabbit.
The Farmer can't believe his luck – he has a winning ticket.
Bitzer's antics are rudely disturbed by a persistent insect.
Shaun tries to find out what is causing Bitzer and the flock's strange behaviour.
When the Farmer discovers he's sprung a leak, he calls the water board to come and fix the problem. The bored flock are thrilled by the opportunity to have some watery fun. When the workmen clock off, the party begins.
It's time for the Annual Dog Show and the Farmer is sure Bitzer has a good chance of winning this year. When things don't quite go as planned, the Farmer comes up with an ingenious idea which might help him win...
Shaun comes across a discarded jigsaw puzzle.
A film crew arrives to record a rare bird nesting at Mossybottom Farm.
An unusual guest lands on the farm.
There's a new kid on the block and he's up to no good.
Bitzer is sent to fix the faulty TV aerial and asks the flock for help.
The Farmer is off on holiday, but his replacement is only interested in himself.
Bitzer struggles to finish his list of chores before the ice cream van arrives.
The Farmer becomes annoyed when a crow begins to create mayhem across the farm. Bitzer disguises himself as a scarecrow, but needs help from Shaun to make the problem disappear.
Bitzer is called upon by the Farmer to help him get fit. That isn't quite what he had in mind and it is up to the wily Shaun to teach him to see the error of his ways.
The sly fox tries to take advantage of the animals on the farm being distracted whilst cheering on Shaun who was playing Bitzer in the greatest ping pong match ever.
Calm in the barn is disturbed when a pair of ducks set up a nest on the roof of Bitzer's kennel. The ducks don't take kindly to efforts to encourage them to move on.
Mowermouth the goat gets to annoy everyone when he places first Shaun, then the Flock under his hypnotic spell. Bitzer and Shaun need teamwork to put the goat in his place.
After completing all his tasks, Bitzer is shocked to find the state of the barn and decides to help by tidying up. He has lots of difficulty trying to rehang a wonky picture, till the flock come up with their own solution.
When the prospect of the Farmer's new golf course ruining their dump begins to become a reality, Shaun and the Flock have to resort to canny ways to save their prized resources.
Shaun discovers that being in charge while Bitzer is busy with the Farmer, is not just a case of being the bossy dog.
Shaun and the Flock decide to entertain one another with their best party tricks. Their fun is spoilt when the farmer decides that he wants to join in too.
Shaun and Nuts have had enough of being grazers and decide to raid the Farmer's apple crop.
When the farmer gets stuck in the Loo, Bitzer has to get vital supplies to him as a matter of urgency. His initial efforts end in failure and he drafts in Shaun and the gang to help out.
The Farmer is stressed out and has had enough of the farm and it's inhabitants. He storms off for a break, suitcase in hand, only to reappear almost immediately, the same, but somehow different.
Shaun persuades Bitzer to take part in his game of Cricket but Bitzer is more worried about the condition of the pitch than the game.
The flock don't recognise Shaun when he loses one his most distinctive features. His old pal Bitzer helps him track down the lost thatch, but not before Shaun becomes very attached to one of the chickens.
Bitzer is left with a mountain of work when the farmer is rendered incapable. Enter the farmhand who is more interested in his mobile phone than getting the task done.
The flock are off for a girls' night, leaving Bitzer to babysit Timmy. It's not long before the youngster makes clear who's in charge.
When one of the pigs attempts to make friends with Timmy, his cohort evict him as punishment for un-pig-like behaviour. The sheep take him into the barn and attempt to transform him into the epitome of porcine sophistication.
Every time the postman pays the Farmer a visit, Bitzer's canine instincts get the better of him, resulting in shredded mail and and an irate farmer. Shaun decides to help out by taking on the role of Bitzer's therapist...
Bitzer, Shaun and the flock are convinced that a monster is at loose on the farm and hide in the barn. But what exactly is it they are afraid of?
Bitzer thinks the future has arrived when he takes delivery of his new high tech farmyard control module but when the gadget malfunctions, Bitzer is left wishing for his old whistle.
Battle ensues when the pigs muscle in on Shaun's private club and steal all the pizza. Shaun, Bitzer and the flock mount a rescue mission for Timmy who the pigs have taken hostage
Timmy decides to helps the hedghogs find a resting place for the night. His efforts, however, lead his weary friends into a series a scrapes rather than giving them a good night's sleep.
The farm is paid an unexpected visit from an escapee from the nearby prison who takes refuge in the barn. After a short while with Shaun and the gang, though, prison doesn't seem such a bad option.
Never meet your heroes. The Farmers rock n' roll idol is stranded at the farm when his limousine breaks down. Soon revealed as a spoilt pretender, Shaun decides to show him a lesson from the 'School of Rock'.
After spending the night putting together the bed instead of sleeping in it, the farmer has a lie in and Bitzer is in charge of making sure his master's rest is uninterrupted.
Bitzer treats the farmer to a restaurant style dining experience, offering a delicious pie as the main course.
Bitzer over-officious management style becomes too much for the sheep who decide it's time for him to chill out. Bitzer's tasks for the day take on a new purpose, for everyone to have some fun!
The farmer receives a mystery gift from his antipodean cousin. Unimpressed with the present, he attempts to throw it away only for it to keep reappearing. He becomes convinced it has magical powers.
Bitzer is an all too willing invalid when he has to wear the cone of shame and is happy to let the flock wait on him. That is, until Shaun rumbles his malingering and plots the pooch's comeuppance
When Timmy sees a particularly grumpy farmer giving one of the flock a hard time, he decides to give him an idea of what it's like to be a sheep.
Shaun the Sheep
Release 2007-03-05
Storbritannien